Spuneam în episodul trecut că una dintre cele mai exigente comunități de progresiv din Europa este în Olanda. Într-un anume fel, este și explicabil, având în vedere numele care au adus cinste acestui gen în Țara Lalelelor. Evident, cel mai galonat dintre ele va rămâne Focus. O trupă care a impresionat ani buni cu materiale excelente, fie că vorbim de albume de studio sau albume live. Focus au fost mai mereu cu un pas înainte, propunând publicului o altă abordare a felului în care flautul poate fi vedeta unei trupe. 

Deși orașul cu notorietate pentru manifestările prog în Olanda era Haga, în 1969 la Amsterdam, flautistul Thijs van Lier, împreună cu chitaristul Martijn Dresden și bateristul Hans Cleuver pun bazele unei trupe, Thijs van Lier and the Rebaptised; o trupă puternic influențată de nume precum Traffic, Procol Harum, Bob Dylan sau Moody Blues. În noiembrie 1969, se alătură trio-ului Jan Akkerman (chitarist la acea vreme în trupa Brainbox). Noua formulă decide că titulatura Focus este cea mai potrivită pentru că se potrivea perfect cu seriozitatea tuturor celor patru componenți, care reușeau să impresioneze chiar și atunci când făceau repetiții prin concentrare și dedicație.

Trupa reușește să atragă repede atenția și este recomandată lui Del Newman pentru producția olandeză a musicalului Hair. Trupa va susține la sfârșitul anului 1969 o serie de șase concerte, fapt care va atrage atât atenția publicului, dar care le va oferi și șansa de a porni la drum ca o trupă profesionistă. În scurt timp, Hubert Terheggen le va oferi un contract pentru albumul lor de debut, Focus play Focus (sau mai cunoscut sub titulatura In And Out Of Focus). Însă lucrurile nu au decurs așa cum se așteptau, iar după îndelungi amânări, Imperial Records le oferă șansa să înregistreze în septembrie 1970 albumul de debut. Deși nu a fost un succes financiar, trupa a reușit să impresioneze datorită unor piese precum House of The King, Why Dream sau Happy Nightmare și mai ales prestațiilor live, unde partea de improvizație făcea deliciul publicului. De fapt asta a și fost rețeta pentru producerea celui de-al doilea material discografic al trupei, Moving Waves, însă nu înainte de a consemna și primele disensiuni în interiorul trupei, Akkerman fiind nemulțumit de zona ritmică asigurată de Cleuver și Dresden.

Cu Peter Van Leer (tobe) si Cyril Havermans (bas) înlocuindu-i pe Cleuver si Dresden, Focus lansează în aprilie 1971, al doilea album de studio. De această dată, nota albumului, este una mai sofisticată și sparge granițele convenționalului deja album de debut. Hocus Pocus devine piesa de rezistență a trupei, iar piese ca Janis și Eruption, pun în valoare talentul cuplului Akkerman – van Lier. Influențe de jazz, clasic dar și o doză de improvizație considerabilă, vor aduce recunoașterea și odată cu aceasta, primele concerte în afara Olandei. Expunerile la publicul francez, belgian și mai ales englez (unele dintre ele chinuitoare), vor aduce trupei un nucleu de fani loiali și vor fi votați în UK – The Brightest Hope – premiu acordat de cititorii revistei Melody Maker. Sesiunile BBC, dar și concertele susținute, vor mai alunga din temerile introvertitului și scepticului van Lier (la acea vreme) cu privire la un potențial succes în UK.

Havermans decide să urmeze o carieră solo, iar locul său va fi luat de Bert Ruiter. În iulie 1972, în doar patru zile, vor înregistra albumul de studio Focus III. Piesa Sylvia va fi piesa cu care vor câștiga definitiv publicul englez, aceasta urcând până pe locul 4 în topul britanic. Turneele alături de Gentle Giant, Frank Zappa sau Yes, vor aduce publicului magia Focus în materie de reprezentații live și pe tărâm american. Unul din puținele lucruri știute, este că Polydor (casa de discuri), a înregistrat în urma acestor turnee o cerere record, fapt care a determinat casa de discuri să tipărească doar albumele Focus timp de 10 zile consecutiv, pentru a face față cererii.

Turneele extrem de solicitante si-au pus însă amprenta asupra viitorului trupei. Focus III a fost gândit inițial ca și album dublu, însă rațiuni care țin de marketing și programul ulterior al trupei, au făcut ca acesta să apară în forma pe care o știm cu toții astăzi. Materialul excedentar, urma să fie transpus într-un nou album la finalul turneelor din Statele Unite; epuizarea fizică a membrilor trupei, a făcut ca la finalul acestui turneu, să apară o anume apatie, fapt care a degenerat într-un prim hiatus, datorat în principal disensiunilor dintre van Lier și Akkerman. Aflat în imposibilitatea de a lansa un album de studio, producătorul și managerul trupei, Mike Vernon, a decis lansarea unui album live, cu prestații din turneele avute cu un an înainte. Apare așadar At The Rainbow iar sesiunea de înregistrări din acea perioadă, avea să fie revizuită și inclusă în albumul din 1976, Ships Of Memories. Albumul At The Rainbow va fi un succes comercial (două discuri de aur în US), fapt care va motiva trupa să continue. 

Bateristul Peter van Leer va aduce un nou motiv de disensiune, ideile sale înspre zona de jazz fiind respinse, o direcție înspre rock fiind preferată de ceilalți membri. În locul său, va fi adus Colin Allen.

În 1974, trupa lucrează la albumul Hamburger Concerto, într-o atmosferă sumbră și cu o tensiune în creștere, Akkerman preferând să înregistreze seara, iar ceilalți în timpul zilei. Albumul însă va fi foarte apreciat atât de public cât și de critici, ajungând pe locul 5 în Olanda și 23 în UK. Anul 1974 va însemna și prezența Focus pe scena japoneză și australiană, dar și un nou turneu în Statele Unite.

Reuniți la Bruxelles în 1975 pentru compunerea unui nou material, Mother Focus, membrii trupei se vor vedea în imposibilitatea de a crea într-un mod coerent și unitar; Akkerman decide să nu participe deloc la ședințele de repetiții și înregistrări, iar când Allen a încercat să introducă în înregistrări o nouă tehnică, Akkerman a răbufnit și l-a concediat fără a oferi prea multe explicații. Albumul consemnează și o primă schimbare de stil, fiind preferate compoziții mai ușoare și mai comerciale în locul influențelor jazz și clasic. În locul lui Allen va fi adus David Camper pentru completarea pieselor necesare lansării albumului.

Divergențele binomului van Lier – Akkerman vor ajunge la final, cu doar câteva zile înainte de începerea noului turneu. Akkerman va fi rugat să plece, iar în locul lui va fi adus Philippe Catherine. Cu o componență supusă în permanență schimbărilor, în 1978 se va finaliza albumul Focus con Proby, un album mediocru care nu a reușit decât să provoace dezamăgire în rândul criticilor, dar și al fanilor din Olanda și din UK.

În 1983, binomul van Lier – Akkerman este convins să continue, artiștii reușind să compună în ceva mai mult de 60 de zile, 30 de piese. În 1985, apare Focus, un album care nu reușește să se apropie de strălucirea precedentelor, dar care a aprins pentru o foarte scurtă perioadă ideea că Focus ar putea relua activitatea în formula din 1975 (Van Lier, Akkerman, Van Leer si Ruiter). Nu a fost să fie (decât pentru o serie de patru concerte în Olanda), iar o formulă cu Cleuver, Rutier și un tânăr chitarist, Menno Gootjes a funcționat pentru câteva concerte în 1997.

În 2001, în formula van Lier, Bobby Jacobs (bas), Jan Dumee (chitară) și Ruben Van Roon vor susține câteva concerte, iar mai apoi, în 2002, va fi lansat Focus 8, un album agreabil dar nu senzațional, primit totuși bine de public și critică.

În 2006 apare Focus 9 / New Skin, in 2012 Focus X, iar in 2018, Focus 11.

În 2020 era programat un turneu aniversar, Focus 50, însă a fost contramandat și amânat pentru o dată necomunicată încă.

Dincolo de istoria plină de schimbări și orgolii, Focus rămâne un nume de legendă și o referință în materie de prog pentru orice ascultător. Și dacă răbdarea nu este punctul forte, pentru o parcurgere cap-coadă a discografiei, albumele Moving Waves, Focus 3 și Hamburger Concerto sunt un must-have în materie de audiție, fiind și după părerea mea, cele mai reușite materiale discografice ale olandezilor.

Dacă însă aveți încăpățânarea să îi ascultați cap-coadă, probabil că vă veți dori să fiți la curent și cu datele concertului aniversar. Site-ul lor este unul activ și poate să vă aducă la cunoștință noutățile din universul Focus : https://focustheband.co.uk/

Până la următorul episod, focusare plăcută pe audiții!

Marius Honceriu

Marius Honceriu

Deși pedigree-ul nu anunța nimic spectaculos, am crescut cu potențiatori de aromă de metale, tratat de timpuriu cu vitamine de blues, mi-am întărit musculatura de adolescent rebel cu fusion și m-am pus în cap cenușă de Prog. La maturitate sper să îmi găsesc ceva de lucru ca să mă pot lua în serios. Musai cu sunete.

Leave a Reply