Pe 22 am luat partea la încă un concert din circuitul live Prog Notes a lunii noiembrie, de data aceasta o lansare de album a trupei Tragic. Am sărbătorit alături de aceștia, dar și de invitații Visions of Madness și Mountains on my back, primul material de studio full-length al trupei, Mirrors, un follow-up al EP-ului “Cronos” din 2014. Ce a ieșit a fost o seară de metal extrem îmbrățișat cu tandrețe și finețe de alternativ și post-rock.

Visions of Madness

O voce puternică care pleznește ritmul melodiei? Distors electrizant de chitară? Da, ei sunt Visions of Madness, un proiect hardcore punk din București, format în 2016 și compus din 4 membrii. Actul lor nu m-a lovit chiar din prima, abia de la a treia melodie a început să capete contur. Mult mai în forță, mai pe repede înainte și cu o sinergie extraordinară între instrumental și bark-ul jucăuș de du-te-vino realizat de vocalista Andreea. Mi-a plăcut traiectoria vocii, cu un scream atât de intens încât trecea dintr-un amplificator într-altul cu ecou, parcă o Angela Gassow a serii. Cunoașteți acel moment când crăpi ușa și nu e bine unsă? Exact. Cu multe alte influențe alături de thrash, precum hardcore punk și sludge, duetul dintre chitariști s-a dus la un moment dat într-o cu totul altă zonă, una cu Electric Wizard vibes. Visions of Madness ne-au cântat de pe EP-ul „Vertigo” care conține 5 piese: Faceless Crowds, Warrior’s Dream, Shadower, Caught in the Forest și Vertigo.

Mountains on my back

Am observat un contrast frapant între prima și cea de-a două trupă, când vocalista Mountains on my back, Ana, a urcat pe scenă ca o floare deschisă și cu o voce la fel de gingașă. Setlistul a fost deschis de Tree Rivers Deep, acea melodie fără versuri, susținută de vocalize și onomatopee dansante. Cu un „la” care face cât o mie de cuvinte rostite, vocea a sunat atât de dulce și feminină încât nu a avut oricum nevoie de ele. Maria Ana e evoluat mult din punct de vedere vocal de când am auzit-o prima oară. A transformat timbrul „zmiorcăit” într-unul mult mai seducător și cald, iar acest lucru se poate observa clar pe cover-ul Puscifer, Rev 22:20 într-o interpretare ultra sexy. Bass-ul lui Andrian Iosif a condus întreaga melodie 59 Seconds, în timp ce chitările s-au reunit pentru un tril post-rock. Tobele lui Bogdan Horodnic au ținut ritmul pe NOMA, piesă foarte catchy și totul a conclus cu A Sea of White și inflexiuni vocale care amintesc de timbrul Anneke van Giersberg și era The Gathering.

Tragic

Cu urme de post-rock învelite-n voci harsh și breakdown-uri monstruoase, Tragic a deschis cu Left Behind. Melodia a răbufnit cu un vers care, de la un ascultător din public la altul, a avut o imagine şi un înţeles diferit: „Leave me, but don’t ever let me go.” Însă nu ne-am agățat prea mult de versuri, pentru că a urmat Ecou, o piesă pe care vocea și-a făcut foarte puțin simțită prezența și a lăsat chitara să monopolizeze muzica, creând texturi și timbre deosebite în interiorul instrumentalului. Vocea a revenit iar în atenție pe Vortex, singura piesă în română de pe albumul „Mirrors”. Ador cum s-au simțit inflexiunile vocale pe versuri în română. Așa cum precizam și într-un articol anterior, sunt foarte puține trupe care reușesc să compună în română și să le iasă. Byron, Orkid, Flesh Rodeo au făcut-o cu succes și se pare că și Tragic au reușit; anterior cu Limpede, acum cu Vortex.

La fel ca Solaris, Stained m-a impresionat prin simplitate și curățenie: a început cu acorduri line de chitară, urmate de tobe și a păstrat nota domoale și în vocea clean, singura deviere având loc la 4:16, cu o intervenție death metal iminentă. Apoi mi-am amintit de Cronos și Mercur de pe EP-ul „Cronos” pentru care „timpul” este un element prețios. Iar finalul a fost unul grandios, realizat cu ajutorul Freeway, care nu face parte nici de pe albumul “Mirrors”, nici de pe EL-ul “Cronos”, ci este un standalone rar.

Corina Grasu

Corina Grasu

Prezență delicată și binevoitoare, mereu cu zâmbetul pe buze, Corina scrie cu ușurința cu care zigzaghează printre rafturile cu cărți și muzică, multă muzică atent aleasă. Atunci când n-o găsim la Cărturești Carusel sigur e la vreun concert, sau pregătește un interviu pentru ProgNotes.

Leave a Reply