Cântăreața Anneke van Giersbergen, cunoscută pentru proiecte precum The Gathering, Devin Townsend Project, VUUR, lansa anul trecut în noiembrie conceptul „Symphonized”. Spectacolele susținute alături de Residentie Orkest The Hague în mai, în orașele olandeze Tilburg și The Hague, au fost înregistrate ca parte a albumului live Symphonized ce conține 11 melodii scrise de-a lungul carierei sale. În interviul realizat, am vorbit cu Anneke despre acest concept, dar și despre viitoarele proiecte ale sale.

Am vrut să facem un crossover și să expunem unui public ușor diferit, frumusețea ambelor lumi.

ProgNotes: Symphonized îmi pare o oglindire a conceptului Synthesis realizat de formația Evanescence. Te-a inspirat genul acesta de abordare sau cum ți-a venit ideea?

Anneke van Giersbergen: Nu sunt familiară cu acest concept realizat de Evanescence. The Residentie Orkest mi-a propus să ținem un spectacol împreună în care putem combina muzica clasică și muzica ușoară, în acest caz rock și metal. Am vrut să facem un crossover și să expunem unui public ușor diferit, frumusețea ambelor lumi. Desigur că am răspuns afirmativ și am venit cu ideea de a orchestra piese cu ocazia aniversării a 25 de ani de carieră muzicală, pentru care să facem un spectacol antologic în care toate piesele vechi sunt readuse la viață. Totul a decurs mai bine decât mă așteptam, mai ales datorită aranjamentelor excepționale marca Marijn van Prooijen și Gijs Kramers.

PN: Cum s-a desfășurat colaborarea cu Residentie Orkest The Hague? A fost grea transpunerea melodiilor  dintr-unele scrise și interpretate cu instrumente rock într-unele interpretate cu instrumente orchestrale?

AvG: Procesul de aranjament muzical a durat cel mai mult. Cei doi aranjori au făcut totul cu dragoste și devotament și poți simți asta ascultând piesele.

PN: Cum s-a desfășurat procesul de selecție a melodiilor care să fie transformate și care ulterior să se regăsească pe album?

AvG: I-am trimis lui Sven Arne Tepl, aranjorul creativ al Residentie Orkest, un playlist vast, realizat pe Spotify cu piesele mele preferate din cariera celor 25 de ani și l-am rugat să-l scurteze. El avea o ureche fină și plină de inspirație și știa exact ce melodii se potrivesc pentru o reinterpretare cu orchestră.

Cum se spune: “o melodie foarte bună rămâne de calitate chiar și când e interpretată în varianta acustică”

PN: Personal prefer varianta nouă a melodiei Your Glorious Light Will Shine – Helsinki, mult mai sensibilă decât predecesoarea sa de pe In This Moment We Are Free – Cities, dar foarte animată de instrumentele de suflat și de percuție specifice muzicii de fanfară, din cadrul orchestrei. Care variante ale melodiilor sunt mai apropiate de sufletul tău, cele originale sau cele de pe Symphonized?

AvG: Bineînțeles că-mi plac versiunile originale, așa cum au fost aranjate și înregistrate, dar cele mai multe piese chiar m-au surprins în varianta orchestrală, induc un sentiment și o intensitate diferită iar acest lucru este nemaipomenit. Cum se spune: “o melodie foarte bună rămâne de calitate chiar și când e interpretata în varianta acustică”, astfel că e o chestiune de gust, în funcție de interpretarea preferată. Sunt de acord că ambele melodii VUUR au fost potrivite pentru aranjamentul orchestral.

PN: Consider că When I Am Laid In Earth și Shores of India scot foarte bine în evidență vocea ta de mezzo soprană. Cât de dificile sunt acestea de cântat și care este melodia de pe album care te solicită cel mai tare vocal?

AvG: Nu este dificil să cânt aceste piese. Ele se află într-o gamă confortabilă pentru mine și îmi place să cânt folosindu-mi vocea de mezzo soprană. Scoate la iveală emoțiile melodiilor. Nu sunt sigură care piese de pe album necesită volumul cel mai ridicat al vocii, probabil Shores Of India.

PN: Pe album auzim o voce foarte lucrată. În ce a constat evoluția ta vocală, cât de des te-ai antrenat pentru a ajunge la acest nivel și ce faci pentru a ți-o menține astfel?

AvG: Instrumentul meu muzical face parte din mine, de aceea pentru a-l menține sănătos și fericit trebuie să-mi mențin eu vocea sănătoasă. Astfel, somnul, hidratarea și mâncatul echilibrat sunt esențiale, dar sunt mereu atât de ocupată încât uit în mare parte de aceste lucruri. Haha! Cu toate acestea, încerc din răsputeri și sunt conștientă de responsabilitatea pe care o am față de ceea fac. Cel mai important este că ador cu adevărat să cânt și să interpretez și fac totul pentru asta. Înainte de spectacol fac un pic de încălzire, dar nu prea mult, beau ceai de plante, iar după spectacol îmi mențin vocea, gâtul, calde, punând pe mine un palton sau un fular în așa fel încât să se răcească treptat.

Mi-ar face plăcere să lucrez cu unii dintre vocaliștii mei preferați: Maynard Keenan, Serj Tankian, Mike Patton sau Chino Moreno

PN: Am citit în presă că lucrezi în prezent la un album solo acoustic și la un album nou cu proiectul VUUR, ce te inspiră zilele astea când compui? Ce tematici dorești să abortezi pentru următoarele albume?

AvG: Atunci când am avut timp de un an turneu cu VUUR, ideea mea a fost să incep imediat să lucrez la un nou album VUUR, de vreme ce totul decurgea atât de bine cu formația, dar apoi am început să scriu și multe dintre versurile care-mi veneau în minte și muzica pe care o compuneam erau mai soft și mai acustice. Uneori pot să înclin puțin piesele către un gen anume pentru a mă conforma planurilor dar, în cazul de față, îmi doresc foarte mult să compun un album solo acustic. De asemenea, e plăcut să fac tranziția de la heavy la acustic pentru a mă menține energică și inspirată. Voi scrie și înregistra anul viitor albumul solo și voi mai pleca în turneu cu VUUR, astfel că voi fi activă pe ambele planuri.

PN: Ai colaborat până în prezent cu Anathema, Within Temptation, Ayreon, Moonspell, grupul Árstíðir, John Wetton și Napalm Death. Cu ce artiști ți-ar face plăcere să colaborezi în viitor, vom auzi voci noi și pe albumul acoustic solo sau pe cel lansat cu VUUR?

AvG: Mi-ar face plăcere să lucrez cu unii dintre vocaliștii mei preferați: Maynard Keenan, Serj Tankian, Mike Patton sau Chino Moreno…Devin Townsend este, de asemenea, pe listă, deci sunt deja foarte încântată că vom colabora intens. Să lucrezi cu Devin te face să te simți extrem de împlinit. Am fost colegi la aceeași casă de discuri în anii ’90, dar prietenia noastră a prins contur pentru că am început să lucrăm împreună. Ideea de a-i cânta compozițiile îmi pune în valoare toate abilitățile iar acest lucru este nemaipomenit. Voi cânta și pe noul lui material discografic, „Empath”.

PN: Consideri că 2018 a fost un an bun din punct de vedere al carierei și a ceea ce ai lăsat în urmă? Ce planuri ai pentru 2019?

AvG: 2018 a fost un an bun dar și plin de provocări. Plecând la drum cu o producție precum cea a formației VUUR reprezintă o uriașă investiție financiară, dar am realizat multe spectacole de succes în 2018 în ciuda faptului că formația este relativ nouă. Anul acesta mă voi concentra pe compoziția noului meu album solo și pe spectacolele acustice din Olanda și America de Nord. VUUR va concerta în Amercia de Sud și Japonia. Va fi un an bun, de-abia aștept!

Mulțumesc! Anneke XxX

Corina Grasu

Corina Grasu

Prezență delicată și binevoitoare, mereu cu zâmbetul pe buze, Corina scrie cu ușurința cu care zigzaghează printre rafturile cu cărți și muzică, multă muzică atent aleasă. Atunci când n-o găsim la Cărturești Carusel sigur e la vreun concert, sau pregătește un interviu pentru ProgNotes.

Leave a Reply