Abel Ganz “The Life Of The Honey Bee and Other Moments of Clarity”

Țară: UK
Gen: Rock Progresiv
Dată de lansare: 6 Iulie

Format în Glasgow, UK în 1980, Abel Ganz a suferit multe transformări de-alungul timpului, ca să numim câteva: componență, hiatus și stil muzical. În prezent proiectul îi cuprinde Davie Mitchell (chitară), Jack Webb (clape) Mick Macfarlane (voce, chitară, Bouzouki), Stephen Donnelly (bass), Denis Smith (tobe, voce) și David King (chitară, clape). Noul material dispune de mulți alți muzicieni colaboratori, este primul album de concept al trupei și incorporează un stil mai relaxat și mai simplu, cu multă chitară acustică.

Albumul “The Life Of The Honey Bee and Other Moments of Clarity” reamintește de verile lungi și iubirile uitate. Un loc în care granițele revenirii și reînnoirii se estompează, iar versurile ne poartă pe drumul fragil&incert al amintirilor și premonițiilor. Amintirile sunt fragile precum un corp de insectă, iar gingășia este și ea surprinsă prin vocea lui Emily Smith, invitată pentru realizarea melodiei One Small Soul. Razele soarelui mângăie polenul și corpul pufos al albinei așa cum degetele alunecă pe corzile chitării în Arran Shores.

ABEL GANZ online:
https://www.abelganz.com/
https://www.facebook.com/abelganzband

Lonely Robot “Feelings Are Good”

Țară: UK
Gen: Rock Progresiv
Casă de discuri: InsideOut Music
Dată de lansare: 17 Iulie

Arta care va absorbi sentimente sincere rezultate în urma unor experiențe umane cu impact puternic, nu se va demoda niciodată. John Mitchell, un om cu un istoric și cu o moștenire muzicală bogată, membru în proiecte de rock progresiv ca Frost*, It Bites și Arena, cunoaște acest lucru și merge la sigur. Sub pseudonimul Lonely Robot, muzicianul lansează noul „Feelings are Good”, după ce renunță la a mai călători printre stele, în schimbul unei vieți simple pe Pământ.

Muzicianul revine la sentimente mai pământești pe acest nou material, care este unul mult mai personal și mai ancorat în realitatea cotidiană. Albumul este alcătuit din povești și experiențe individuale, cu bune, cu rele, care vin la pachet cu un buchet colorat de sentimente. Și pentru că „sentimentele sunt bune”, John exploatează la maxim această expresie.

Spiders împreună cu Crystalline, Life Is A Sine Wave, Keeping People As Pets și Grief Is The Price Of Love sunt preferatele mele de pe „Fellings are Good” și cred că rezumă foarte bine materialul ce cuprinde 13 piese. Crystalline este o baladă sumbră condusă de pian, care folosește venirea iernii ca o metaforă pentru rigiditatea emoțională. Life Is A Sine Wave mi se pare chiar sufletul albumului, strict din princina notelor catchy de keyboard. Keeping People As Pets impresionează prin vibe-ul electronic, iar Grief Is The Price Of Love este o baladă acustică care pune preț pe simplitate și pe mesajul transmis: nu există curcubeu la capătul tunelului, fără o ploaie zdravănă de vară.

articol integral: http://prognotes.ro/2020/07/29/lonely-robot-feelings-are-good/

LONELY ROBOT online:
http://johnmitchellhq.com/lonely-robot/
https://www.facebook.com/LonelyRobotband

Haken “Virus”

Țară: UK
Gen: Metal/Rock Progresiv
Casă de discuri: InsideOut Music
Dată de lansare: 24 Iulie

Nu a trecut mult de la ultima noastră întâlnire cu britanii de la Haken în paginile Albumelor lunii. În octombrie 2018 scriam despre Vector și-l descriam ca fiind electric, dinamic și catchy, și relatam povestea doctorului vindecător&a melodiei terapeutice, The Good Doctor. De atunci Haken au creat un „Virus” menit să continue povestea din Hakenverse și să interconecteze prin pasaje și reminescențe de pe bucăți muzicale anterioare, toate albumele din discografie.

Pentru a găsi un vaccin pentru „Virus”, tratăm simptomele astfel: celor cinci faze ale contaminării Messiah Complex (Ivory Tower, A Glutton for Punishment, Marigold, The Sect, Ectobius Rex) le revin cinci faze de tratament: o găleată de riff-uri, o pastilă cu blast beat-uri, dar și o injecție cu pasaje cu trimiteri nostalgice. Tehnica și profesionalismul medical combinate cu dinamica unui mediu spitalicesc ajută pe timp de zi, însă noaptea ne lăsăm purtați de speranță, într-un carusel de stele cu Only Stars și Carousel. În altă ordine de idei, Prosthetic și Invasion sunt preferatele mele poate pentru că sunt percepute din perspectiva unui bolnav incurabil de Haken. Muzica trupei mi-a cerut un deget de simpatie, dar mi-a luat o mână întreagă și mi-a invadat sufletul.

articol integral: http://prognotes.ro/2020/07/24/haken-virus/

HAKEN online:
http://www.hakenmusic.com/
https://www.facebook.com/HakenOfficial

Turdetans “Suite Of Dreams”

Țară: Spania
Gen: Rock Progresiv
Dată de lansare: 14 August

În căutarea albumelor lunii, pe adresa redacției a sosit acest material care a meritat imediat menționat în această rubrică. „Suite of Dreams” este albumul de debut al formației spaniole originare din Sevilla, Andaluzia și numită Turdetans. Proiectul format J.M Pinto (voce), Francisco Gongora (chitară) and J.L. Portillo (bass, tobe & clape) este denumit astfel după Turdetani, un grup de oameni din antichitate, dinaintea apariției romanilor, stabiliți în Peninsula Iberică.

Cu „Suite of Dreams” Turdetans oferă o muzică melancolică pentru sfârșit de vară-început de toamnă. Sunetul trupei se bazează pe o plajă largă de influențe de la cele naționale, până la ce internaționale precum Pink Floyd, Rush, Genesis, chiar și Opeth dacă ne gândim la baladele cu chitară acustică de pe „Damnation” (2003).

Thousands of Angels este o baladă folk sfâșietoare, vorbește despre pierdere și tot ce este efemer. Vocalistul Pinto se folosește în mare parte de registrul jos folosit de Pink Floyd, iar vocea sa nu urcă niciodată prea sus, dar este suficient de pătrunzătoare pentru a transmite emoție.

Friends II pune mai mult accentul pe chitară, iar restul elementelor: clapele, bacul, tobele și fluierul se învârt în jurul acesteia. Se trece de la riff-uri opetiene, la accente folk în genul Ritchie Blackmore, iar melodia instrumentală reușește să surprindă divinul menționat în anterioara. Cărarea de îngeri este formată cu ajutorul chitării și al trilului fluierului.

TURDETANS online:
https://www.facebook.com/Turdetansrock
https://turdetans.bandcamp.com/

Tigran Hamasyan “The Call Within”

Țară: Armenia
Sub Gen: Jazz, Fusion
Casă de discuri: Verve/Universal
Dată de lansare: 26 August

În lista albumelor lunii este cazul să se strecoare din când în când și un album bun de tot de fusion. Pianistul armean Tigran Hamasyan ne oferă această plăcere cu „The Call Within” și ne urcă pe scara spiritualității la un nivel superior. Influențat de tradițiile jazzului american, Tigran cântă în mare parte compoziții originale, cărora le acordă un puternic caracter folcloric, cum este albumul „A Fable (2011) sau le adaugă într-o oarecare măsură elemente de rock progresiv, cum procedează pe albumul „Red Hail” (2008).

„The Call Within” este rezultatul contopirii tuturor acestor influențe, în care tiparele ritmite complexe, timpii nefamiliari și toate acele disonanțe care ne gâdilă urechile se întâlnesc cu originile muzicii populare și dansului armean, și cu un strop de prog-metal.

Melodia Levitation 21 este un carusel de sunete care depășește orice granițe date de limitările fizice și instrumentale, transcede precizia, tehnica și virtuozitatea și dă viață idealului și imaterialului. În cuvintele muzicianului: ”where the moment of the unconscious creation is the way to feel conscious”.

Palpabilă doar urechilor și rezonând strict cu visele, „The Dream Voyager” este fidelă clinchetului de pian și dedicată în întregime tatălui lui Hamasyan: ”This song is dedicated to my father who has an ability to see places in his dreams where he has never been before. Every once in a while, he visits these places following the memory of the details of his dreams.”

TIGRAN HAMASYAN online:
https://www.tigranhamasyan.com/
https://www.facebook.com/TigranHamasyan

Pain of Salvation “Panther”

Țară: Suedia
Gen: Metal/Rock Progresiv Alternativ
Casă de discuri: InsideOut Music
Dată de lansare: 28 August

Suedezii de la Pain of Salvation nu mai au nevoie de nici o introducere: constanți în lansări încă din 1997 când au lansat „Entropia”, aceștia revin la numai trei ani de la „In the Passing Light of Day”, cu „Panther”. Un album care prin maniera în a fost construit se dovedește a fi experimental și ciudățel. Nu, nu este un test, este chiar noul album marca Pain of Salvation.

Accelerator a primit încă de la prima audiție un mare like din partea mea. Ce m-a atras cel mai mult este vibe-ul sumbru, leprosian, adânc incorporat în cele 6 minute ale melodiei. Nu m-a încântat prea tare lipsa parțială a chitării nici aici, nici pe restul albumului, însă vocea lui Gildenlöw a compensat foarte mult plecarea chitaristului Ragnar Zolberg.

Pe melodia ce dă nume albumului, Daniel Gildenlöw prestează chiar un număr de rap foarte reușit, pe care-l intercalează cu o voce caldă și câteva note de pian în genul unui cântec de leagăn.

Restless boy nu e neapărat preferata mea, dar nu pot să nu remarc faptul că sună fresh, cool și unic. Reușește să incorporeze o voce trecută prin filtre de microfon, tobe nebune, riff-urile în stil Meshuggah și o mini-baladă întunecată. „Panther” nu deține pe deplin sensibilitatea și afectul de pe „In the Passing Light of Day”, însă se remarcă prin multe alte elemente care-i acordă un caracter experimental și-l propulsează în topul materialelor discografice.

„Dacă albumul precedent a fost despre ce simțea apropiindu-se de moarte, acum este vorba despre experiențele lui ca purtător sau observator al unor disfuncții mintale sau comportamentale. Lumea din Panther e una care se împarte binar între câini (oamenii “normali”) și pantere (“specialii”, cei care funcționează diferit). […] Va fi cu siguranță o provocare pentru mulți dintre voi, și ce ar rămâne din noi toți, în fond, dacă nu am încerca să facem față din când în când unor provocări? Chiar și numai din acest punct de vedere, pantera ce zace în noi se va bucura cu siguranță de niște carne proaspătă.”

articol integral (Răzvan Tudose): http://prognotes.ro/2020/08/27/pain-of-salvation-panther/

PAIN OF SALVATION online:
http://www.painofsalvation.com/
https://www.facebook.com/Painofsalvation

John Petrucci “Terminal Velocity”

Țară: USA
Gen: Metal Progresiv Instrumental
Casă de discuri: Sound Mind Music
Dată de lansare: 28 August

John Petrucci este cunoscut pentru o carieră muzicală de mai bine de 20 de ani alături de formația Dream Theater, atât în calitate de chitarist, cât și de compozitor și liricist. De-a lungul timpului, Petrucci a apărut ca invitat pe albume ale unor trupe precum Jon Finn Group sau Periphery, a colaborat la materialele solo ale colegilor de trupă (Derek Sherinian și Jordan Rudess), dar a lansat și materiale proprii: „Suspended Animation” (2005) și recentul „Terminal Velocity”.

John Petrucci este unul dintre artiștii care au profitat de oportunitatea pricinuită de carantină și a lucrat în timpul liber avut la materialul solo „Terminal Velocity”. Albumul se bucură de întoarcerea basistului Dave LaRue (Dixie Dregs, Flying Colors) care a cântat și pe albumul de debut al lui John, dar și de reuniunea cu toboșarul Mike Portnoy (Transatlantic, Winery Dogs, Sons Of Apollo).

Piesa care dă numele albumului este veselă, săltăreață, catchy și legendară, și implicit favorita mea. Încorporează foarte bine semnătura lui John Petrucci și deși plină de riff-uri și solouri memorabile, aceasta lasă loc pentru melodicitatea basului lui Dave și pentru tehnicitatea lui Portnoy.

Gemini este asemeni zodiei, o piesă cu două personalități și cu minunate influențe care condimentează cele 6 minute muzicale. O minunată aventură în care viteza cu care degetele alunecă pe corzi, iar bețele pe cinele, se îmbină armonios cu elementele latine, de flamenco, dar și cu nelipsitul vibe dream theatheresc.

Entuziasmul fanilor cu privire la o colaborare Portnoy/ Petrucci este justificat în acest caz, întrucât pe „Terminal Velocity” amândoi dau tot ce au mai bun. Mike injectează energia sa extraordinară și entuziasmul de a lucra cu Petrucci în muzica de pe album și se joacă cu modele complexe pe tot parcursul acestuia, cu ușurința cu care ar face o simplă plimbare prin parc.

JOHN PETRUCCI online:
http://www.johnpetrucci.com/
https://www.facebook.com/johnpetrucciFB

Corina Grasu

Corina Grasu

Prezență delicată și binevoitoare, mereu cu zâmbetul pe buze, Corina scrie cu ușurința cu care zigzaghează printre rafturile cu cărți și muzică, multă muzică atent aleasă. Atunci când n-o găsim la Cărturești Carusel sigur e la vreun concert, sau pregătește un interviu pentru ProgNotes.

Leave a Reply