Mereu am admirat trupele din zona metal care au investit pentru punerea în scenă a unui concert live cu orchestră. Trupe precum Satyricon, Therion, Within Temptation, Dimmu Borgir și, mai nou, Epica și Evanescence și-au încântat fanii prin trecerea de la folosirea periodică a sintetizatoarelor pentru a înlocui o secțiune cu acorduri de vioară, la folosirea unor instrumente clasice specifice orchestrei care reprezintă, de fapt, un efort masiv. În primul rând sunt costurile legate de muzicieni, logistica cu transportul și cazarea unui număr foarte mare de oameni și, în al doilea rând, este procesul de mixaj care le revine inginerilor de sunet. Să mixezi voci puternice, chitări electrice și tobe cu instrumentație acustică de orchestră este un proces complicat și imprevizibil, care de multe ori poate să nu aibă rezultatele așteptate.

Când simfonicul și progresivul se întâlnesc

Admir și mai mult trupele de progresiv pentru curajul de a combina instrumentalul complex specific genului, cu un aranjament de muzică clasică la fel de complex. Dintre trupele care au făcut acest pas, se remarcă cele de rock progresiv precum: Renaissance „A Song For All Seasons”, Yes „Magnification”, Caravan „Caravan And The New Symphonia”, Procol Harum „Live In Concert with the Edmonton Symphony Orchestra”, Deep Purple „Concerto for Group and Orchestra” și trupele de metal progresiv: Dream Theater „Score” live la Radio City Music Hall cu Octavarium Orchestra, Evergrey „A Night to Remember” live la Stora Teatern cu Live choir & Gothenburg Symphonic Orchestra String Quartet, Opeth live în Bulgaria cu Plovdiv Philharmonic Orchestra, Devin Townsend „Ocean Machine – Live at the Ancient Roman Theatre Plovdiv” și Anneke Van Giersbergen „Symphonized”.

Când simfonicul și Anneke se întâlnesc…

„Symphonized” este cel mai recent concert live de acest gen susținut și aparține cântăreaței Anneke van Giersbergen, cunoscută pentru proiecte precum The Gathering, Devin Townsend Project, VUUR. Spectacolele susținute alături de Residentie Orkest The Hague în mai, în orașele olandeze Tilburg și The Hague, au fost înregistrate ca parte a albumului live Symphonized ce conține 11 melodii scrise de-a lungul carierei sale. Dacă proiectul cu Arjen Lucassen, The Gentle Storm înclină spre un rock simfonic, cu Symphonized, Anneke modelează melodii rock care se regăsesc pe materiale discografice lansate de The Gathering, The Gentle Storm, VUUR și le transformă într-unele pur simfonice. Ascultătorii care se așteptau la un sound rock sau metal cu orchestră pe fundal, vor fi dezamăgiți. Pe Symphonized se aude doar vocea solistei și sunetul pătrunzător al unei mari orchestre. Primul exemplu este reprezentat de noua variantă Feel Alive care vine cu foarte multe plusuri: vocea cristalină a artistei nu se mai pierde la mixaj, se aude mult mai clar și mai tare, iar trepidațiile tobelor, care erau în centrul atenției în single-ul lansat în 2011, acum sunt date la o parte pentru a face loc înfloriturilor unui tril de viori.

…în Finlanda&Brazilia

Un al doilea exemplu este noua variantă Your Glorious Light Will Shine – Helsinki, mult mai sensibilă decât predecesoarea sa de pe In This Moment We Are Free – Cities, dar foarte animată de instrumentele de suflat și de percuție specifice muzicii de fanfară, din cadrul orchestrei. Același lucru se întâmplă și cu Freedom – Rio în care intensitatea originalului este foarte bine surprinsă de către Residentie Orkest The Hague, iar Anneke îndeamnă ascultătorii prin intermediul versurilor să-și ascută simțurile spre a se delecta cu simfonia orchestrei: „Sharpen your senses don’t shy away from this”.

…în Canada

Two souls este pur și simplu un cover al melodiei original lansate cu proiectul Lorrainville, asupra căreia nu s-au adus foarte multe modificări. Inserțiile de vioară și violoncel se regăsesc atât pe varianta lansată în 2014, cât și pe cea de pe Symphonized. Chitara acustică rămâne instrumentul drag Annekei și doar pasajele pe care se aude exclusiv aceasta sunt umplute acum de orchestră, iar la minutul 1:17 auzim niște bucle jucăușe pe care orchestranții și-au permis să le improvizeze.

…în India

Vocea sa de mezzo soprană este scoasă în evidență în interpretarea ariei, When I am Laid in Earth, compuse de Henry Purcell, și a melodiei Shores of India, compusă în cadrul proiectului Gentle Storm. Ascultând aceste două melodii, m-am gândit constant la albumul Harem și la vocea de înger a sopranei Sarah Brightman. Mai ales că, Shores of India relevă două lucruri pe care Anneke van Giersbergen și Sarah Brightman le au în comun și anume: pasiunea pentru muzica și pentru „culorile și condimentele” indiene.

…în Olanda

Se pare că Symphonized surprinde și cu melodii noi, cum este Zo Lief, cântată în întregime în limba nativă a artistei. Notele de pian apăsate, intercalate de pauze, însoțesc vocea delicată a solistei, care deși nu încearcă să atingă note înalte, reușește să transmită foarte mult. Sensibilitatea acestui duet voce-pian îmi amintește de cover-ul realizat de Susan Boyle, cântăreața care a câștigat Britain’s Got Talent, pentru melodia Wild Horses a celor de la The Rolling Stones. Interpretarea lui Susan obișnuiam să o ascult în liceu, și tot în acea perioadă, melodii de la The Gathering precum Forgotten, Travel sau Amity, se regăseau în playlistul meu. Sunetul ăla zbuciumat de rock alternativ s-a cizelat, s-a simfonizat și el, asemeni perioadei adolescenței, însă maturul Symphonized nu se va opri din a-mi alimenta nostalgia și a mă întoarce puțin în timp.

Leave a Reply